CARUP.SE | NYHETER OM BILAR, BILTESTER OCH GUIDER

0

 Exemplar som är byggda mellan 2012 och 2013 med en 1,0-liters Ecoboost har länge varit kända för att lida av läckande kylarvätska, som kan leda till motorfel. Även bilar med manuell växellåda kan få kopplingsproblem, så det är extra viktigt att kolla att växlarna går i ordentligt och att kopplingen inte slirar.

 Ford Focus är ett relativt billigt inköp. Dessutom är ägandekostnaderna låga. Om du väljer 1,0 Ecoboost-modellen kommer de att bli ännu billigare. Skatten eller försäkringen kommer inte heller att kräva särskilt mycket pengar.

 Koenigsegg satte nyligen ett uppmärksammat banrekord på Laguna Seca i Kalifornien. Rekordet blev dock kortlivat. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att slå Koenigsegg med bara 11 hundradelar.

 Koenigsegg Jesko lyckades nyligen dundra runt på 1:24,86 på kända racerbanan Laguna Seca i samband med Monterey Car Week i Kalifornien. Bilen var helt orginal och testföraren Markus Lundh hade otroligt nog bara tränat på banan i Playstation.

 Men Koenigsegg är ett jagat bilmärke, så är det när man är i topp. Redan nu har det nya rekordet för gatlegala bilar blivit slaget på Laguna Seca, uppger Pistonheads och Czinger på Youtube. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att rå på den relativt komfortabla tvåsitsiga Koenigseggen.

 Det nya rekordet sattes av amerikanska hyperbilen Czinger 21C. Det är en bil med en V8 som varvar till 11 000 rpm tillsammans med hybriddrift. Effekten är totalt 1250 hästkrafter och bilen väger 1250 kg. Bilen ska tillverkas i 80 exemplar och har två centralt monterade säten. Och rekordet togs med en hårsmån: 11 hundradelar. Det är oklart om bilen är homologerad för gatbruk ännu. Det hindrar inte att Czinger är mäkta stolta och går ut i en Youtubefilm och berättar om bedriften.

 Det är inte första gången Joel Miller har slagit rekord. Han noterade tidigare 1.25:44 i en Czinger. Grundaren Lukas Czinger hävdar nu att de har världens snabbaste bil.

 Många rullar med bilen där man måste stå stilla. Ett omedvetet misstag som kan kosta dig 2500 kronor, varnar polisen. Var tredje bilist bryter mot stopplikten.

 – Det är ett av de viktigare trafikbrotten. Men det ligger inte nationellt att övervaka detta, utan det är upp till lokalpolisområdena att kontrollera, säger Erling Andersson.

 – Man ska stanna vid linjen, eller innan man kommer ut på vägen och hela bilen måste stå still. Det räcker att du rullar med en halv kilometer i timmen så bryter du mot stopplikten, säger Erling Andersson

 Många verkar inte riktigt veta vad som gäller vid stoppskyltarna. Erling Andersson berättar att det finns flera fall där målade polisbilar lappat folk som rullat vid linjen.

 – En del tror att de har stannat, men det har man i själva verket inte och det kan vara en målad polisbil som stannar dem, säger han.

 – Man ser själv när man kör privat att många struntar i att stoppa vid stopplikten. Men jag tror också att en hel del tror att de stannar, men när de i själva verket faktiskt rullar lite. Det räcker inte med att bara bromsa in, bilen måste stå helt stilla, säger Erling Andersson.

 Trots att nästan var tredje bilist bryter mot stopplikten varje dag så delas de inte ut mer än i genomsnitt tio böter om dagen för brott mot stopplikten. Förra året bötfällde polisen ungefär 3500 personer för detta.

 – Vi har i princip en strategi och det är nummer ett, hastigheten och nykterhet som vi kontrollerar, det beror på att den skördar liv, säger Erling Andersson.

 Men det händer att polisen gör kontroller och då är det många som blir stoppade. Vanligtvis placeras då ut en civil polisbil som håller uppsikt på trafiken.

 – Det kan vara en korsning där det händer mycket olyckor och man vet att många inte bryr sig om att stanna trots att det är stopplikt, då kan man göra kontroller, säger Erling Andersson.

 Enligt M Sveriges undersökning är lastbilschaufförer och bussförare bättre än den genomsnittliga personbilsföraren på att stanna vid stopp. Däremot utmärker sig Taxiförare genom att vara sämre. Där var det nästan 40 procent som struntade i att stanna.

 Den här Volvo PV56 från 1939 fick en otrolig förvandling. Nu säljs den unika bilen på auktion. Men än så länge har bara en budgivare hört av sig.

BMW

 Den här Volvon från 1939 är 85 år gammal och fungerar perfekt. Men det var nära att den blev skrot. När den förra ägaren räddade bilen och restaurerade den till nära nog nyskick och nu säljs den vackra Volvo på Collecting Cars. Volvo tog fram den här modellen vid mitten av 1930-talet. Man ville konkurrera med Chevrolet, Ford och Opel som presenterade mindre och billigare bilar på de europeiska marknaderna.

 Resultatet blev PV51-serien. Men den här bilen som auktioneras ut är lyxversionen PV56 från 1939. Den är lackad i vackert blänkande vinrött och med en beige instrumentbräda, samt tygklädsel.

 – Den är ovanlig och det är en fin gammal bil, men det finns inte så många kvar av den, tyvärr är det svårt att säga ett värde, säger Volvoexperten Fredrik Nyblad, redaktör på Klassiker.

 Från början byggdes omkring 1300 bilar av den här modellen. Kvar i Sverige finns färre än 30 stycken. Under huven hittar vi en 3,7 liters V6-motor som har servats och renoverats. Den är också en av de sista som tillverkades innan krigsutbrottet. Därefter gjorde bara Volvo PV, i mån av tillgång till material, bara för militära eller polisiärt bruk.

 Den här bilen har gått färre än 10 000 mil och ägarna har varit mycket noga med att sköta om den. Det syns inte minst på både lacken och interiören.

 – Man kan säga att det är föregångaren till Folkvolvon 444/546, men den tillverkades i väldigt mindre antal, säger Fredrik Nyblad, som är aktuell med en bok om Volvo 444/546.

 Volvo tvingas återkalla fem modeller med dieselmotor, avslöjar Vi Bilägare. Det handlar om Volvo S90, V90 och V90 Cross Country byggda mellan 30 april 2018 och 23 augusti 2020, och XC60 och XC90 byggda mellan 13 november 2017 och 12 maj 2019.

 Orsaken är att bilarna har dieselmotorer som inte klarar lagkraven och uppfyller de utsläppsvärden som visades i testerna. Volvobilarna har för höga utsläpp av kväveoxider. Avvikelsen upptäcktes av nederländska myndigheten RDW och bekräftas av Volvo Cars.

 – Efter en detaljerad utredning tillsammans med Volvo Cars beslutade vi att det krävs åtgärder för att bilarna fortsatt ska klara lagkraven. Volvo ska rulla ut en mjukvaruuppdatering som verifieras av oss för dessa bilar, säger Thérèse de Vroomen på RDW:s kommunikationsavdelning till Vi Bilägare.

 Volvo planerar att göra bilarna lagliga igen genom en mjukvaruuppatering. Totalt handlar det om cirka 4000 dieselbilar i Sverige. Bilarna har för höga utsläpp av kväveoxider (NOx). Det är samma utsläpp som orsakade Volkswagens stora dieselskandal. Kväveoxider är giftiga och kan skada luftvägar, lungor och irriterar slemhinnor. Enligt Volvo ska felet ha orsakats av att bilarna åldrats.

 – Utredningen i fråga har identifierat ett fel som potentiellt kan påverka vissa Volvomodeller när de åldrats. Beroende på hur bilen har körts under sin livstid kan prestandan hos bilens avgasreningssystem ha påverkats över tid till den grad att utsläppsnivåerna inte konstant är under de lagliga gränserna. Den kommande mjukvaruuppdateringen syftar till att åtgärda detta potentiella fel på dessa äldre bilar, uppger Volvo Cars pressavdelning för Carup.

 Den tyska advokaten Theis Klauberg har specialiserat sig på att föra bilägares talan mot biltillverkare som fuskat med utsläpp. Han utesluter inte att de för höga utsläppen även i detta fall beror på medvetet fusk, något Volvo Cars dementerar bestämt.

 – Höga NOx-utsläpp beror på Dieselgate-manipulationer, vid testning är de godkända, men på vägen har vissa bilar upp till 15 gånger den lagliga gränsen, säger Theis Klauberg.

 Volvo tillbakavisar dock advokatens uppgifter om att NOx-utsläppen ska vara flera gånger högre eller bero på några som helst manipulationer. Varken biltillverkaren eller nederländska myndigheten RDW har dock gått ut med hur höga halterna är.

 – Alla påståenden om att undersökningen har funnit att bilar släpper ut NOx-nivåer flera gånger över den lagliga gränsen är felaktiga. Utredningen är inte heller relaterad till användningen av någon form av teknik för fusk med utsläppstester. Vi kommer att ge fullständig information till de berörda kunderna när utrullningen av den uppdaterade mjukvaran har startat. Fram till dess vill vi uppmana kunderna att bortse från spekulationer från tredje part, uppger Volvos pressavdelning.

 Advokaten varnar bilägare för att gå med på mjukvaruuppdateringar. Men även om de genomförs kan Volvo-ägarna ha rätt till höga ersättningar för felen på bilarna. Han samlar just nu in bilägare för grupptalan.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(30)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top